Egzamin na rzeczoznawcę majątkowego 25 czerwca 2025 r.: pytania i odpowiedzi
Źródło: arkusz i klucz Ministerstwa Rozwoju i Technologii (gov.pl) · Opracowanie strony: MG PERFECT
Część pisemna egzaminu na rzeczoznawcę majątkowego z 25 czerwca 2025 r. to 90 pytań testowych z oficjalnym kluczem odpowiedzi MRiT. 42 pytań pojawiło się po raz pierwszy, 48 było już na wcześniejszych sesjach. Arkusz i klucz w PDF: test i klucz odpowiedzi na gov.pl.
Klucz odpowiada stanowi prawnemu z dnia egzaminu: część starszych pytań może być dziś nieaktualna. Na egzaminie jest 90 pytań na 90 minut, a do części ustnej trzeba zdobyć co najmniej 65 punktów (jak wygląda egzamin). Uzasadnienie, podstawę prawną i ocenę aktualności każdego pytania znajdziesz w aplikacji.
Ćwicz pytania w aplikacjiKup pełny dostęp
Pytania i klucz odpowiedzi MRiT
1.Cena jednostkowa, ustalona dla określonych jednostek przedmiarowych, obejmuje m.in.:
- A. koszt dostawy materiałów od miejsca nabycia na plac budowy;
- B. koszty pośrednie na jednostkę przedmiarową robót;
- C. podatek VAT.
2.W świetle przepisów ustawy Prawo budowlane przez pojęcie "remont" rozumie się wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na:
- A. odtworzeniu stanu pierwotnego z dopuszczeniem zastosowania wyrobów budowlanych innych niż były użyte w stanie pierwotnym;
- B. odtworzeniu stanu pierwotnego przy zastosowaniu wyrobów budowlanych, które były użyte w stanie pierwotnym;
- C. drobnej bieżącej naprawie lub konserwacji elementów instalacji w obiekcie.
3.Obiektem małej architektury, zgodnie z Prawem budowlanym jest:
- A. ogrodzenie trwałe z bramą;
- B. śmietnik;
- C. kapliczka.
4.Głębokość posadowienia fundamentów budynku uzależniona jest od:
- A. powierzchni zabudowy;
- B. głębokości występowania gruntów nośnych;
- C. umownej głębokości przemarzania gruntów.
5.W świetle normy PN-70/B-02365 do obliczenia powierzchni pomieszczenia, którego zinwentaryzowane wymiary w świetle otynkowanych ścian wnoszą dług. 583 cm, szer. 401 cm, (grubość tynków - średnio 2 cm) należy przyjąć:
- A. 5,83 m i 4,01 m;
- B. 5,87 m i 4,05 m;
- C. 5,79 m i 3,97 m.
To samo pytanie było też na sesjach: 02.12.2021, 25.05.2017.
6.W świetle przepisów Prawa budowlanego, budynek to :
- A. obiekt budowlany, który jest trwale związane z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach;
- B. obiekt budowlany wydzielony z przestrzeni, bez fundamentów, ale przekryty dachem;
- C. obiekt budowlany, posiadający fundamenty, ale bez dachu.
7.Odległość studni dostarczającej wodę do spożycia przez ludzi od budynków inwentarskich, w świetle przepisów techniczno-budowlanych nie może być mniejsza, niż:
- A. 5 m;
- B. 10 m;
- C. 15 m.
8.Organem administracji architektoniczno-budowlanej wyższego stopnia w stosunku do starosty jest:
- A. wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego;
- B. wojewoda;
- C. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
To samo pytanie było też na sesjach: 19.03.2024, 02.06.2022, 25.05.2017.
9.Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa jeżeli budowa została przerwana na czas dłuższy niż:
- A. 1 rok;
- B. 2 lata;
- C. 3 lata.
To samo pytanie było też na sesjach: 02.06.2022, 27.05.2021, 10.05.2018.
10.Poziom stopy zwrotu z kapitału własnego:
- A. jest najniższy w przypadku finansowania inwestycji w całości kapitalem własnym;
- B. jest najwyższy w przypadku finansowania inwestycji w całości kapitalem własnym;
- C. nie zależy od sposobu finansowania inwestycji.
11.Ilościowy próg rentowności wynosi w firmie 250 szt. wyrobu, po cenie jednostkowej 20 zł. Z analizy zawartych umów sprzedaży wynika, że przedsiębiorstwo sprzeda 400 szt. wyrobu. Zatem nadwyżka finansowa ze sprzedaży zamówionych wyrobów wyniesie:
- A. 8000 zł;
- B. 3000 zł;
- C. 5000 zł.
12.Rynek nieruchomości cechuje między innymi:
- A. mała elastyczność popytu i podaży;
- B. duża elastyczność popytu i podaży;
- C. niedoskonałość.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.06.2023.
13.Budynki zaliczone w ustawie o rachunkowości do inwestycji długoterminowych:
- A. zaliczane są w ustawach podatkowych do wartości niematerialnych i prawnych;
- B. zaliczane są w ustawach podatkowych do środków trwałych;
- C. nie są uwzględniane w przepisach dotyczących amortyzacji podatkowej.
14.Podwyższenie stopy redyskontowej weksli przez NBP spowoduje:
- A. rozszerzenie akcji kredytowej;
- B. ograniczenie akcji kredytowej;
- C. spadek inwestycji i wzrostu konsumpcji.
15.Wyboru metody amortyzacji środka trwałego przedsiębiorca dokonuje co do zasady:
- A. w momencie przyjęcia środka do ewidencji;
- B. przed rozpoczęciem jego amortyzacji;
- C. począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek przyjęto do używania.
16.Która z opisanych poniżej sytuacji zapewnia najwyższą efektywną roczną stopę procentową?
- A. nominalna stopa procentowa 8 % , kapitalizacja roczna;
- B. nominalna stopa procentowa 8 % , kapitalizacja 2 razy do roku;
- C. nominalna stopa procentowa 8 % , kapitalizacja co kwartał.
17.Banki hipoteczne mogą:
- A. emitować listy zastawne;
- B. emitować obligacje;
- C. zaciągać kredyty i pożyczki.
To samo pytanie było też na sesjach: 19.11.2025, 15.09.2022.
18.Przy określaniu wartości poniesionych szkód powstałych w związku z czasowym zajęciem nieruchomości (siła wyższa lub nagła potrzeba zapobieżenia powstaniu znacznej szkody) uwzględnia się w szczególności:
- A. stan zagospodarowania nieruchomości na dzień wydania decyzji o zewoleniu na czasowe zajęcie nieruchomości;
- B. stan zagospodarowania nieruchomości na dzień zakończenia działań podjętych na podstawie tej decyzji:
- C. utratę pożytków w okresie od dnia wydania decyzji do dnia rozpoczęcia działań podjętych na podstawie tej decyzji.i.
19.Aktualna na datę wyceny wartość przyszłych strumieni dochodów jest równa:
- A. iloczynowi dochodów i liczbie lat, w ciągu których będą one uzyskiwane;
- B. sumie zdyskontowanych strumieni dochodu z poszczególnych lat prognozy;
- C. sumie dochodów z poszczególnych lat prognozy.
To samo pytanie było też na sesjach: 18.03.2021, 21.09.2017.
20.Przy określaniu wartości nieruchomości dla celu ustalenia opłaty adiacenckiej z tytułu wybudowania urządzenia infrastruktury technicznej uwzględnia się:
- A. odległość nieruchomości od urządzenia infrastruktury technicznej;
- B. warunki podłączenia nieruchomości do urządzenia infrastruktury technicznej;
- C. wartość urządzeń będących częścią składową nieruchomości.
To samo pytanie było też na sesjach: 27.10.2022, 28.10.2021, 05.09.2019, 16.06.2016.
21.Przy wykorzystaniu metody wskaźników szacunkowych gruntów do wyceny gruntów rolnych uwzględnia się współczynniki:
- A. tylko korygujące;
- B. tylko korekcyjne;
- C. korekcyjne i korygujące.
To samo pytanie było też na sesjach: 14.05.2025, 25.06.2024.
22.Za dochód z nieruchomości nie może być uważany:
- A. całkowity dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej prowadzonej na nieruchomości;
- B. dochód obliczony na podstawie analizy rynku kapitałowego;
- C. strumień pieniężny, uzyskiwany z czynszów oraz dochodów pozaczynszowych, generowanych przez nieruchomość.
To samo pytanie było też na sesjach: 30.11.2023, 18.03.2021, 10.05.2018, 15.09.2016.
23.Prawo użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej oraz wolnej od innych naniesień, ustanowione na 40 lat zostało rozwiązane z winy użytkownika wieczystego po 30 latach. Jakie wynagrodzenie uzyska użytkownik wieczysty, który ostatnią opłatę roczną wniósł w kwocie 1 000 zł?
- A. otrzyma wynagrodzenie w wysokości 1 000 zł;
- B. otrzyma wynagrodzenie w wysokości 10 000 zł;
- C. nie otrzyma żadnego wynagrodzenia.
24.Dla potrzeb ustalenia odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość, rzeczoznawca majątkowy określi wartość rynkową nieruchomości według alternatywnego sposobu użytkowania w przypadku, gdy:
- A. przeznaczenie nieruchomości zgodne z celem wywłaszczenia powoduje zwiększenie jej wartości;
- B. przeznaczenie nieruchomości zgodne z celem wywłaszczenia nie powoduje zwiększenia jej wartości;
- C. podmiot wywłaszczający wyraził zgodę na wypłatę wyższego odszkodowania.
To samo pytanie było też na sesjach: 07.07.2022.
25.Wartość rezydualna nieruchomości określana w technice DCF przedstawia:
- A. wartość nieruchomości określoną po upływie ostatniego roku przyjętego do dyskontowania strumieni dochodów;
- B. pozostałość będącą różnicą pomiędzy wartością rynkową a kosztami budowy lub modernizacji nieruchomości;
- C. wartość nieruchomości obliczoną jako skapitalizowany dochód z ostatnich 5 lat prognozy.
Pokaż odpowiedź
Klucz MRiT: A.
Uzasadnienie. Przepis wprost definiuje wartość rezydualną jako wartość nieruchomości po upływie ostatniego roku przyjętego okresu prognozy dochodów, co odpowiada a. Nie jest to różnica między wartością rynkową a kosztami budowy/modernizacji (b, to raczej opis metody pozostałościowej) ani skapitalizowany dochód z ostatnich 5 lat prognozy (c, brak takiej definicji w przepisach).
Podstawa prawna: Rozporządzenie w sprawie wyceny nieruchomości, § 12 ust. 1.
To samo pytanie było też na sesjach: 09.09.2026, 19.11.2024, 23.04.2024.
26.Na potrzeby aktualizacji opłaty za trwały zarząd, wartość tej nieruchomości określa się jako:
- A. łączną wartość gruntu i części składowych tego gruntu;
- B. wartość gruntu bez uwzględnienia wartości części składowych;
- C. łączną wartość gruntu i części składowych tego gruntu z wyłączeniem obiektów, na które jednostka organizacyjna poniosła nakłady na ich wybudowanie.
27.Wysokość kosztów dodatkowych, występujących w podejściu kosztowym uzależniona jest od:
- A. rodzaju obiektów i ich wyposażenia w instalacje i urządzenia;
- B. okresu realizacji inwestycji;
- C. cen usług projektowych, nadzoru inwestorskiego, geodezyjnych.
To samo pytanie było też na sesjach: 28.04.2022.
28.Potencjalny dochód brutto z nieruchomości pomniejszony o straty wynikające z pustostanów i zaległości czynszowych to:
- A. efektywny dochód brutto;
- B. dochód netto z nieruchomości przed odliczeniem podatku;
- C. uzasadniona rynkowo przewidywana kwota przychodów z wynajęcia nieruchomości.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.10.2024.
29.Przedmiotem określenia odrębnej wartości może być:
- A. udział we współużytkowaniu wieczystym działki budowlanej;
- B. piwnica jako pomieszczenie przynależne do konkretnego lokalu;
- C. część niewydzielona strychu, która ma być w przyszłości przeznaczona na powiększenie wyodrębnionego lokalu mieszkalnego.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.06.2023.
30.Wartość nieruchomości zabytkowej (pałacowej) może być określona w zależności od dostępności danych z rynku nieruchomości przy zastosowaniu:
- A. podejścia porównawczego, metody porównywania parami;
- B. podejścia dochodowego, metody inwestycyjnej;
- C. podejścia kosztowego, metody kosztów zastąpienia.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.10.2024.
31.Metodę kosztów likwidacji przy wycenie nieruchomości stosujemy w podejściu:
- A. dochodowym;
- B. porównawczym;
- C. mieszanym.
To samo pytanie było też na sesjach: 07.07.2022, 09.09.2021, 05.09.2019, 03.08.2017.
32.Podejście dochodowe stosuje się przy wycenie:
- A. tylko nieruchomości przynoszących dochód;
- B. nieruchomości przynoszących lub mogących przynosić dochód;
- C. tylko nieruchomości o funkcjach biurowych i handlowych.
To samo pytanie było też na sesjach: 25.06.2020.
33.Przy określaniu wartości nieruchomości można wykorzystać m.in. następujące metody:
- A. inwestycyjną;
- B. kosztów zastąpienia;
- C. pozostałościową.
To samo pytanie było też na sesjach: 19.11.2024, 22.06.2023.
34.Przy wykorzystaniu metody wskaźników szacunkowych gruntów do wyceny gruntów leśnych, cenę drewna przyjmuje się jako:
- A. cenę drewna klasy WBO z ostatniego roku;
- B. cenę drewna sosny tartacznej II klasy z ostatniego roku,;
- C. średnią ważoną z ostatnich trzech lat z uwzględnieniem rodzaju sortymentów sprzedawanego drewna.
To samo pytanie było też na sesjach: 19.11.2025.
35.Współczynniki korekcyjne przy stosowaniu metody wskaźników szacunkowych do wyceny gruntów rolnych zabudowanych ustala się:
- A. w zależności od klasy bonitacyjnej gruntu ornego, na którym znajdują się zabudowania;
- B. jak dla klasy I gruntu ornego;
- C. jako 50% wartości współczynnika przewidzianego dla klasy I gruntu ornego.
36.Określenie średnioważonego stopnia zużycia technicznego budynku mieszkalnego przy stosowaniu metody kosztów odtworzenia, techniki elementów scalonych wymaga ustalenia:
- A. ilości elementów scalonych i ich procentowego udziału w całkowitym koszcie odtworzenia budynku;
- B. stanu technicznego elementów;
- C. stopnia zużycia poszczególnych elementów.
To samo pytanie było też na sesjach: 30.11.2023, 07.07.2022, 27.05.2021.
37.W przypadku braku wystarczającej liczby danych z rynku lokalnego, wagi cech rynkowych można określić na podstawie:
- A. badań preferencji potencjalnych nabywców nieruchomości;
- B. analizy preferencji potencjalnych inwestorów na rynku finansowym;
- C. danych pochodzących z rozszerzonego rynku nieruchomości (np. regionalnego).
To samo pytanie było też na sesjach: 22.04.2026, 25.06.2024.
38.Działkę przeznaczoną w całości pod zabudowę mieszkaniową, porośniętą sadem gruszowym 15-letnim, dla potrzeb sprzedaży należy wycenić jak działkę budowlaną:
- A. plus przyszłe korzyści z sadu;
- B. z uwzględnieniem kosztów przystosowania gruntu do celów budowlanych;
- C. minus utracone przez właściciela przyszłe korzyści.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.04.2026, 07.07.2022, 12.04.2018.
39.Wartość rynkową rzeczy lub prawa majątkowego, stanowiącą podstawę ustalenia podatku od spadków i darowizn określa się:
- A. na podstawie przeciętnych cen z dnia zgłoszenia nabycia;
- B. na podstawie rejestru cen prowadzonego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego;
- C. na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami majątkowymi tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem ich położenia, stanu i stopnia zużycia, z dnia powstania obowiązku podatkowego.
40.Rzeczoznawca majątkowy przekazuje właściwemu organowi prowadzącemu kataster nieruchomości wyciąg ze sporządzonego operatu szacunkowego w terminie:
- A. 1 miesiąca;
- B. 2 miesięcy;
- C. nie ma takiego obowiązku.
To samo pytanie było też na sesjach: 15.03.2018.
41.Określając koszt odtworzenia przy użyciu techniki elementów scalonych, obmiaru zakresu rzeczowego elementów scalonych dokonuje się:
- A. według zasad zamieszczonych w specjalistycznych wydawnictwach - katalogach cen robót i obiektów budowlanych;
- B. według Katalogów Nakładów Rzeczowych; tzw. KNR;
- C. według uznania rzeczoznawcy majątkowego.
42.Do określenia wartości nieruchomości zabudowanej nietypowym nowym obiektem hotelowym najbardziej odpowiednim będzie:
- A. podejście dochodowe, metoda inwestycyjna, technika kapitalizacji prostej;
- B. podejście dochodowe, metoda zysku, technika kapitalizacji prostej;
- C. podejście kosztowe – jako najbardziej trafnie odzwierciedlające nakłady poniesione na realizację obiektu.
To samo pytanie było też na sesjach: 05.09.2019.
43.Przy ustalaniu i przyznawaniu uczestnikom scalenia i podziału, przeprowadzanego zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, ekwiwalentów za nieruchomości objęte scaleniem i wtórnym podziałem stosuje się:
- A. wyłącznie kryterium powierzchni;
- B. wyłącznie kryterium wartości;
- C. łącznie kryterium powierzchni i kryterium wartości.
44.Przedmiotem zabezpieczenia hipotecznego może być:
- A. użytkowanie wieczyste;
- B. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokali;
- C. hipoteka zabezpieczająca inną wierzytelność.
45.Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu lub energii elektrycznej:
- A. nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu;
- B. należą do części składowych nieruchomości, jeżeli nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu;
- C. stanowią odrębną nieruchomość.
To samo pytanie było też na sesjach: 15.09.2022.
46.Czym różni się pojęcie "wycena nieruchomości" od pojęcia "szacowanie nieruchomości"?
- A. obydwa pojęcia oznaczają to samo i można je używać przemiennie;
- B. różni się tym, że wycena oznacza postępowanie, a szacowanie oznacza czynności;
- C. różni się tym, że wycena nieruchomości oznacza ustalanie jej ceny, a pojęcie szacowanie nieruchomości oznacza określanie jej wartości.
To samo pytanie było też na sesjach: 15.09.2022, 24.06.2021, 08.12.2016.
47.Własność i inne prawa majątkowe, stanowiące mienie państwowe, przysługują:
- A. Skarbowi Państwa,
- B. państwowym jednostkom organizacyjnym,
- C. państwowym osobom prawnym.
To samo pytanie było też na sesjach: 05.09.2019, 16.06.2016.
48.Służebność wygasa, odpowiednio:
- A. gruntowa wygasa wskutek jej niewykonywania przez lat dziesięć;
- B. osobista wygasa najpóźniej ze śmiercią uprawnionego;
- C. gruntowa wygasa wskutek jej niewykonywania przez lat pięć.
To samo pytanie było też na sesjach: 26.10.2023, 24.09.2020, 17.11.2016.
49.Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, zgodnie z Kodeksem cywilnym wynosi:
- A. dwa lata;
- B. trzy lata;
- C. sześć lat.
50.W przypadku podziału nieruchomości dokonanego na wniosek jej użytkownika wieczystego powodującego wzrost wartości nieruchomości?
- A. można naliczyć opłatę adiacencką każdemu użytkownikowi wieczystemu podzielonej nieruchomości;
- B. można naliczyć opłatę adiacencką tylko temu użytkownikowi wieczystemu, który wniósł opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego za cały okres trwania tego prawa;
- C. nie można naliczyć opłaty adiacenckiej, bowiem opłatę nalicza się wyłącznie właścicielom podzielonej nieruchomości.
51.W przypadku zbywania udziału we współwłasności nieruchomości lub innego rozporządzenia tym udziałem:
- A. zgoda pozostałych współwłaścicieli nie jest wymagana;
- B. zgoda pozostałych współwłaścicieli jest konieczna;
- C. zgoda pozostałych współwłaścicieli jest wymagana, o ile część ułamkowa nieruchomości miałaby zostać obciążona hipoteką.
To samo pytanie było też na sesjach: 19.11.2025.
52.Rzeczoznawca majątkowy wykonujący zawód jest zobowiązany do:
- A. stałego doskonalenia zawodowego;
- B. przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- C. przestrzegania zasad wynikających z przepisów prawa.
To samo pytanie było też na sesjach: 25.06.2024, 21.09.2017.
53.Ewidencję miejscowości, ulic i adresów prowadzi:
- A. organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków;
- B. organ wykonawczy gminy;
- C. Główny Urząd Statystyczny.
54.W przypadku wzajemnego przecinania się gruntów zajętych pod linie kolejowe, drogi publiczne lub kanały:
- A. linie kolejowe wybudowane na powierzchni gruntu dzielą drogi publiczne wybudowane na powierzchni gruntu na odrębne działki ewidencyjne;
- B. drogi i linie kolejowe wybudowane na powierzchni gruntu dzielą drogi i linie kolejowe wybudowane w tunelach i na wiaduktach na odrębne działki ewidencyjne;
- C. kryte kanały dzielą drogi publiczne na odrębne działki ewidencyjne.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.04.2026.
55.Roszczenia o odszkodowania z tytułu obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem bądź zmianą istniejącego planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego, w przypadku zbycia nieruchomości, można zgłaszać w terminie:
- A. roszczenia z tego tytułu nie ulegają przedawnieniu;
- B. 3 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące;
- C. 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące.
56.Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym umowa urbanistyczna jest zawierana między:
- A. inwestorem i urbanistą;
- B. inwestorem i gminą;
- C. inwestorem i starostą.
To samo pytanie było też na sesjach: 23.03.2023.
57.Uchwała rady gminy w sprawie uchwalenia planu miejscowego obowiązuje od dnia wejścia w życie w niej określonego:
- A. jednak nie wcześniej niż po upływie 21 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa;
- B. jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa;
- C. jednak nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
58.Organami administracji geodezyjnej i kartograficznej są:
- A. wojewoda;
- B. marszałek województwa;
- C. starosta.
To samo pytanie było też na sesjach: 17.09.2024.
59.Formami ochrony zabytków są:
- A. uznanie za pomnik historii;
- B. utworzenie parku kulturowego;
- C. ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
To samo pytanie było też na sesjach: 02.12.2021, 04.07.2019, 19.05.2016.
60.W sprawach ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych - decyzje wydaje:
- A. wojewoda;
- B. starosta;
- C. wójt, burmistrz albo prezydent miasta w uzgodnieniu z właściwym resortem.
To samo pytanie było też na sesjach: 27.10.2022, 26.10.2017.
61.Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wyceny nieruchomości ceny uzyskiwane przy sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu:
- A. mogą być źródłem informacji o cenach transakcyjnych, jeżeli nie odbiegają o więcej niż 20% od przeciętnych cen na rynku za nieruchomości podobne;
- B. mogą być przyjęte do wyceny, jeżeli ich rynkowy charakter nie budzi wątpliwości;
- C. nie mogą być przyjęte do wyceny.
To samo pytanie było też na sesjach: 30.11.2023.
62.Dla działki o powierzchni 10 000 m2, na której wybudowany będzie budynek wielorodzinny o powierzchni zabudowy 400 m2, w którym będą 4 lokale o łącznej powierzchni użytkowej 250 m2, obowiązek uiszczenia należności, z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej, nie będzie dotyczył maksymalnie:
- A. 0,04 ha tej działki;
- B. 0,08 ha tej działki;
- C. 0,10 ha tej działki.
To samo pytanie było też na sesjach: 19.03.2024.
63.Projekt scalenia i wymiany gruntów:
- A. powinien uwzględniać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- B. nie musi uwzględniać ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- C. o uwzględnieniu ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decyduje rada uczestników scalenia.
64.Wójt, burmistrz albo prezydent miasta uzgadnia projekt planu miejscowego w zakresie odpowiednich zadań rządowych i samorządowych z:
- A. wojewodą;
- B. zarządem województwa;
- C. zarządem powiatu.
To samo pytanie było też na sesjach: 19.11.2024, 15.03.2018.
65.Danymi ewidencyjnymi dotyczącymi lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość są:
- A. wartość katastralna lokalu - jeżeli została ustalona;
- B. numer księgi wieczystej, o ile lokal stanowi odrębny przedmiot własności;
- C. liczba izb wchodzących w skład lokalu.
66.Dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, zadania z zakresu gospodarki leśnej na podstawie inwentaryzacji stanu lasów określa:
- A. wójt, burmistrz lub prezydent miasta, na obszarze którego są położone lasy;
- B. starosta w przypadku lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;
- C. nadleśniczy w przypadku lasów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
To samo pytanie było też na sesjach: 12.04.2018.
67.Obowiązek zalesienia gruntów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego do zalesienia, wg ustawy o lasach:
- A. ciąży na właścicielu, zarządcy lub użytkowniku wieczystym;
- B. termin zalesienia wynosi 5 lat;
- C. przepis nie określa terminu zalesienia.
68.Współczynnik zadrzewienia wynosi 0,7. Miąższość rzeczywista drzewostanu na 1 ha odczytana z opisu taksacyjnego wynosi 700 m3. Miąższość tabelaryczna dla prawidłowej gospodarki wynosi:
- A. 490 m3;
- B. 1 000 m3;
- C. 700 m3.
To samo pytanie było też na sesjach: 28.10.2021, 24.10.2019, 29.06.2017.
69.Czy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa może ustalić cenę sprzedaży niezabudowanej nieruchomości rolnej o powierzchni mniejszej niż 1 ha bez opinii o jej wartości sporządzonej przez rzeczoznawcę majątkowego?:
- A. tak;
- B. nie;
- C. tylko w przypadku, gdy dotyczy to gruntów klasy V i VI.
To samo pytanie było też na sesjach: 24.10.2019, 30.05.2019.
70.Należność za wyłączenie gruntów rolnych z produkcji pomniejsza się o wartość gruntów, ustaloną według cen rynkowych, które stanowią:
- A. grunty użytkowane rolniczo;
- B. grunty, których przeznaczenie jest zgodne z faktycznym stanem jaki zaistniał na datę wyłączenia ich z produkcji;
- C. grunty pod budynkami i urządzeniami wchodzącymi w skład gospodarstw rolnych.
71.Plany urządzania lasu zatwierdza i nadzoruje ich wykonanie:
- A. minister właściwy do spraw środowiska;
- B. Generalny Dyrektor Lasów Państwowych;
- C. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.
To samo pytanie było też na sesjach: 26.10.2023.
72.Klasa bonitacji drzewostanu:
- A. to klasa bonitacji gruntu leśnego określona w ewidencji gruntów;
- B. to wskaźnik możliwości produkcyjnej siedliska leśnego i drzewostanu;
- C. jest ustalana na podstawie wysokości i wieku drzewostanu.
To samo pytanie było też na sesjach: 30.05.2019, 20.04.2017.
73.Cena drewna pozyskanego kosztem nabywcy (samowyrób) to w cenniku sprzedaży cena sprzedaży drewna:
- A. bez uwzględnienia VAT;
- B. pomniejszona o koszty pozyskania i zrywki i bez uwzględnienia VAT;
- C. powiększona o koszty pozyskania i zrywki i z uwzględnieniem VAT.
To samo pytanie było też na sesjach: 25.10.2018.
74.Nadleśniczy może samodzielnie sprzedać grunty leśne i nieleśne będące w zarządzie nadleśnictwa w przypadku stwierdzenia ich nieprzydatności na potrzeby gospodarki leśnej, jeśli:
- A. stanowią enklawę wśród gruntów innej własności a ich powierzchnia nie przekracza 1,5 ha;
- B. stanowią enklawę wśród gruntów innej własności a ich powierzchnia nie przekracza 2 ha;
- C. stanowią enklawę wśród gruntów innej własności a ich powierzchnia nie przekracza 1 ha.
To samo pytanie było też na sesjach: 15.09.2022, 05.12.2019, 16.06.2016.
75.Dokumentem gospodarki leśnej jest:
- A. plan urządzenia lasu;
- B. uproszczony plan urządzenia lasu;
- C. wytyczne starosty.
To samo pytanie było też na sesjach: 28.10.2021, 22.07.2021, 21.06.2018.
76.Wskaźnik kosztów wyhodowania drzewostanu /WK/ w technice wskaźnikowej stosowanej w wycenie odczytuje się:
- A. z tablic wskaźników opracowanych przez Instytut Badawczy Leśnictwa;
- B. tylko dla drzewostanów I klasy wieku;
- C. dla drzewostanów I-szej i starszych klas wieku, o ile wskaźnik jest podany.
77.Jaka jest miąższość na powierzchni 2 ha drzewostanu jodłowo-bukowego z domieszką świerka, w którym miąższość jodły wynosi 300m3/ha, miąższość buka jest dwa razy mniejsza od jodły, udział miąższości świerka w drzewostanie wynosi 10%?
- A. 1000 m3;
- B. 450 m3/ha;
- C. 990 m3.
78.Roczna opłata z tytułu trwałego zarządu wynosi:
- A. 0,1%, 0,3% lub 1% wartości budynków;
- B. 0,3%, 1%, 2% lub 3% ceny nieruchomości;
- C. 0,1%, 0,3% lub 1% ceny nieruchomości.
79.Amortyzacji podatkowej podlegają:
- A. każde spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu;
- B. tylko spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, nabyte jako nadające się do gospodarczego wykorzystania;
- C. budynki służące działalności społeczno - wychowawczej, prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe.
To samo pytanie było też na sesjach: 20.04.2023, 30.11.2017.
80.Czy przy podejmowaniu uchwał przez wspólnotę mieszkaniową, może być stosowany inny sposób głosowania niż według udziałów w nieruchomości wspólnej?
- A. nie może w żadnym przypadku, gdyż stosuje się w tym zakresie te same zasady co przy głosowaniu przez udziałowców spółek;
- B. może, jeżeli udziały jednego członka wspólnoty mieszkaniowej wynoszą ponad 50%;
- C. zawsze stosuje się zasadę równości, czyli głosowanie według zasady, że każdy członek wspólnoty mieszkaniowej ma jeden głos.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.04.2021, 16.06.2016.
81.Pozytywna ocena dowodów, które świadczą o pozostawieniu nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej następuje w drodze:
- A. decyzji;
- B. postanowienia;
- C. zaświadczenia.
To samo pytanie było też na sesjach: 22.10.2024, 26.10.2023.
82.W roku ubiegłym dokonano aktualizacji opłaty z tytułu użytkowania wieczystego. Wartość nieruchomości niewykorzystanej do prowadzenia działalności gospodarczej jako przedmiotu prawa własności przyjęta do aktualizacji wynosiła 100 000 zł. W bieżącym roku użytkownik wieczysty złożył wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na mocy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. W jakiej wysokości zostanie przyjęta wartość nieruchomości jako przedmiotu prawa własności dla celu ustalenia opłaty za przekształcenie ?
- A. w wysokości określonej przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień ustalenia opłaty;
- B. w wysokości 100 000 zł;
- C. za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego opłat się nie pobiera.
83.Kto może nabyć własność nieruchomości przez zasiedzenie?
- A. dzierżawca nieruchomości, który posiada nieruchomość nieprzerwanie od lat dwudziestu;
- B. posiadacz nieruchomości, który uzyskał posiadanie w złej wierze, ale posiada nieprzerwanie nieruchomość od lat trzydziestu;
- C. najemca lokalu, jeżeli zamieszkuje w tym lokalu nieprzerwanie od lat dwudziestu.
To samo pytanie było też na sesjach: 02.12.2021, 03.08.2017.
84.Przy określaniu wartości nieruchomości dla ustalenia odszkodowania za utratę własności prze kościelną osobę prawną, przyjmuje się:
- A. stan nieruchomości i przeznaczenie z dnia utraty prawa, a ceny z dnia ustalenia oszkodowania;
- B. stan nieruchomości z dnia utraty prawa, a ceny i przeznaczenie z dnia ustalenia oszkodowania;
- C. stan nieruchomości, przeznaczenie i ceny z dnia ustalenia oszkodowania
85.Gminie nie przysługuje prawo pierwokupu nieruchomości gruntowej stanowiącej jej własność, oddanej w użytkowanie wieczyste osobie fizycznej, w przypadku sprzedaży tego prawa we wtórnym obrocie:
- A. jeżeli sprzedaż prawa użytkowania wieczystego następuje na rzecz osoby bliskiej;
- B. jeżeli prawo użytkowania wieczystego zostało ustanowione jako rekompensata za utratę własności nieruchomości;
- C. jeżeli nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków, a prawo pierwokupu nie zostało ujawnione w księdze wieczystej.
86.W jakich przypadkach określa się wartość odtworzeniową części składowych nieruchomości gruntowej?
- A. jeżeli przepis prawa tego wymaga;
- B. jeżeli nie można określić wartości rynkowej nieruchomości z uwagi na brak informacji z rynku nieruchomości;
- C. zawsze przy określaniu wartości nieruchomości zabudowanych.
87.Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami poprzez stan nieruchomości należy rozumieć:
- A. stan otoczenia nieruchomości;
- B. stan zagospodarowania nieruchomości;
- C. przeznaczenie nieruchomości.
88.Wskaźnik szacunkowy gruntu dla nieruchomości leśnej zależy m.in. od:
- A. klasy bonitacyjnej drzewostanu;
- B. wieku rębności;
- C. typu siedliskowego lasu.
89.Wyceny prawa użytkowania wieczystego można dokonać przy zastosowaniu:
- A. tylko podejścia porównawczego;
- B. podejścia mieszanego - w szczególnie uzasadnionych przypadkach;
- C. rzeczoznawca majątkowy ma swobodę w doborze podejścia, które zastosuje.
90.Cecha ma 5 stanów (5 = stan najlepszy). Stan wycenianej nieruchomości wynosi 2, a porównywalnej wynosi 3. Poprawka cechy wynosi 40 zł. Jaka będzie poprawka dla nieruchomości wycenianej?
- A. - 10 zł;
- B. + 10 zł;
- C. + 40 zł.
To samo pytanie było też na sesjach: 17.09.2024.